Pravljice iz knjižnice: Boben

Dragi otroci, kako bi se počutili, če bi si za darilo zaželeli boben, starši pa bi vam prinesli kos lesa? To se je pripetilo revnemu indijskemu dečku v pravljici Boben. Je bil razočaran? Seveda, a imel je dobro srce, ki je ključ do sreče …

(za ogled pravljice kliknite na sliko)

Sprejem Pretnarjevega nagrajenca 2021

Svečani dogodek sprejema nagrajenca Aleša Štegra v Tržiču bo v torek, 1. marca 2022, ob 19. uri v Knjižnici dr. Toneta Pretnarja.

Pogovoru z nagrajencem bo sledil performans Pričevanje, v izvedbi Aleša Štegra in glasbenika Jurija Torija. Prisrčno vabljeni, da se nam pridružite.

 

 

POČITNIŠKE DELAVNICE: ZIMA ŠE TRAJA, ŽE PUST PRIHAJA

Otroke vabimo na POČITNIŠKE DELAVNICE, ki bodo potekale v Knjižnici dr. Toneta Pretnarja od 21. do 25. februarja 2022, vsak dan med 10. in 12. uro.

Pozabavali se bomo s pustnimi maskami, se poigrali s knjižnimi kazalkami in se počutili kot kralji in kraljične ob izdelovanju kron. Vsekakor nam ne bo dolgčas. Poskrbeli pa bomo tudi, da ne bomo lačni in žejni.

Lepo vabljeni.

 

NA SLOVENSKI KULTURNI PRAZNIK

8. FEBRUARJA 2022 OB 17.00 V DVORANI NA BALOSU 4 IN V ŽIVO NA SPLETU predstavitev knjige Iztoka Tomazina Na meji: tihotapske in druge mejaške zgodbe od Karavank do Himalaje.

 

Po projekciji  bo pogovor s Tržičanom, vrhunskim gornikom, gorskim reševalcem in zdravnikom dr. Iztokom Tomazinom nadaljeval pisec spremne besede dr. Tomo Virk.

»Kava je bila že v sedemdesetih in osemdesetih letih prejšnjega stoletja v Jugoslaviji dragocena, priljubljena, a težko dosegljiva poslastica. V sosednji Avstriji in Italiji jo je bilo mnogo lažje dobiti, pa še cenejša in boljša je bila. Predvsem zaradi kave, pa tudi zaradi nekaterih drugih potrošnih dobrin, so imeli avstrijski in italijanski trgovci v tistih časih odličen posel, v njihovih trgovinah se je trlo jugoslovanskih kupcev, predvsem seveda Slovencev, ki so bili obema državnima mejama najbližje. Če bi Cankar živel pod Karavankami, bi mogoče še kaj lepega in zanimivega napisal o kavi. S švercanjem kave se je torej dalo nekaj zaslužiti, a tak zaslužek me ni pretirano mikal, kljub plitvemu študentskemu žepu in kljub dejstvu, da sem postajal vedno boljši poznavalec gora na meji z Avstrijo.«

 

Zgode in nezgode – Florjan Lipuš

Spomini na otroška leta v nekaterih vzbujajo občutke prijetne domačnosti in nostalgije, v drugih pa občutke osamljenosti in zavrženosti. Čeprav spomin morda ni več najbolj zanesljiv, se človek v zrelih letih vrača v otroštvo in prečesava pomembne mejnike v svojem življenju, da sklene življenjski krog in se pomirjen sooči s slutnjo smrti.

Tudi osebe v Lipuševih kratkih zgodbah se soočajo z lastno smrtnostjo. Smrt je zanje morda blizu, morda še ne, a je neizbežna. Nekateri jo pričakujejo s strahom; v želji, da bi preložili njen prihod, se pehajo za zdravim življenjem. Spet drugi – tisti, ki jim je življenje namesto z rožami postlalo z bodicami – jo pričakujejo z dobrodošlico na ustnicah.

Smrt ni abstraktna, temveč je konkretna oseba – ženska, ki melje v starem mlinu, gospa, ki si pri kmečki družini izposoja koso, ali ekscentrična dama, ki s koso sredi belega dne paradira po mestu, pa nihče ne trene z očesom. V nasprotju s krščanskim izročilom ne prinaša pravičnega plačila; ni pekla za hudobne in nebes za dobre. Plešasti gospod, ki se strašno boji smrti, se je boji prav zato, ker je prepričan, da se bo v onstranstvu znašel v gneči, stisnjen med ljudi, ki mu niso po volji in se jim na zemlji dokaj uspešno izogiba. Mladenič, ki na koncertu doživi izventelesno izkušnjo, pa razočaran ugotovi, da so v peklu prijazni sosedje, siromaki, dobri ljudje, ki jih je poznal, nikjer pa ni videti zlobnežev.

Lipuš se v zgodbah poleg smrti dotakne tudi težkega otroštva, ko je moral otrok med počitnicami služit k tujcem, kjer mu je bilo zaradi očitne večvrednosti domačih otrok tako hudo, da je ponoči pobegnil domov. Spet drug otrok je moral vsak dan z mamo na dnino, pomanjkanje očetove ljubezni pa ga je v odraslosti naredilo nezmožnega za pristne, ljubeče odnose. Roka je za delo, ne za božanje, so menili tedaj.

V marsikateri zgodbi pripovedovalec odločno zavrača krščanstvo in Cerkev: graja Jezusa, ki bi lahko preprečil drugo svetovno vojno, a je le nemo gledal s križa ob poti; duhovnika, ki je pokopal osamljeno starko, a v tem pogrebu ni bilo ničesar svetega, ker je bil duhovnik preveč grešen. Stoletja pokojnega škofa Ernulfa, ki je spisal obrazec za izobčenje iz Cerkve, dolži lastnega telesnega propada, kajti verjame, da se ga je polastilo prekletstvo izobčenja iz preteklosti.

V zadnjih dveh zgodbah z besedami ošvrkne še odnos avstrijskih oblasti do slovenske narodne manjšine in osiromašeno narodno zavest tako v zamejstvu kot v matični državi. 84‑letni pisatelj iz Lobnika pri Železni Kapli seveda o tem govori iz prve roke. Dvojezične napise so na narodnostno mešanem območju začeli postavljati šele pred kratkim, po tem ko so oblasti desetletja ignorirale določbe mednarodne pogodbe in v tem času zamejskim Slovencem naredile nepopravljivo škodo. Toda vse krivde ne gre zvaliti na avstrijske oblasti: slovenski zamejski skupnosti očita mlačnost, češ da samo tarnajo matični državi, kako se ne pobriga zanje, matični državi pa očita, da po narodno zavest hodi v zamejstvo in izseljenstvo, ker je je doma ostalo bore malo. Je senca smrti spreletela tudi slovenstvo?

Vesna Rogl

Sončnica – Vinko Möderndorfer

Ajda in Voranc sta soseda in sošolca, obiskujeta deveti razred. Ajdina družina je premožna, živijo v lepi hiši, ki jo je zasnoval oče, arhitekt. Voranc živi z mamo v stanovanju nasproti. Družini sta v lepih odnosih, drug k drugemu hodijo na obiske, vstopajo v stanovanje, ne da bi potrkali, skoraj družina so. A vendar ni vse tako lepo, kakor se zdi na prvi pogled. Ajdina starša živita drug mimo drugega, Ajda pa to komajda opazi, saj ima preveč težav s seboj. Ima motnje hranjenja in pri izogibanju hrani je postala prava mojstrica. Voranc je razmišljujoč najstnik, eden redkih sošolcev, ki učitelje, vsaj občasno, resnično posluša.

Nekega dne ju na poti v šolo ogovori čuden glas, ki prihaja iz zapuščene hiše na drugi strani ceste. Prestrašena pohitita v šolo.  A radovednost je močnejša od strahu in sčasoma oba s to čudno pojavo, za katero se izkaže, da je ženska, navežeta stik, skorajda prijateljski odnos. Starši ju svarijo, naj se ne družita s klošarji, saj so to nevarni ljudje, od katerih bosta staknila zgolj bolezen. Voranc in Ajda pa sta trmasta in še vedno na skrivaj obiskujeta Sončnico. Tako sta jo poimenovala, ker v laseh nosi rumene sončnice. Včasih tudi koprive, ko se počuti koprivasto. Sončnica govori nepovezano, ponavlja besede, jih oblikuje v nesmiselne rime, a vseeno se zdi, da je srečna.

V šoli pri slovenščini učencem učitelj, ki ga zaradi ukrivljenega nosu imenujejo Ptičar, da nalogo, naj napišejo esej. Voranc se takoj odloči, da bosta z Ajdo napisala esej z naslovom Ljudje na robu. Sončnica je tako postala njun projekt. Sčasoma skozi njeno zapleteno pripovedovanje izluščita zgodbo. Anna, kakor ji je v resnici ime, je včasih živela v deželi Pike Nogavičke. Imela je otroka in moža, ki jih je izgubila v prometni nesreči.

Starši sčasoma spoznajo, da jima otroka lažeta, a kaj potem, saj tudi starši lažejo njima, mar ne? Kar priznajo naj! Skušajo pomagati, a pomoč si predstavljajo drugače, kot Ajda in Voranc. Sončnico odpeljejo v bolnišnico, kjer umre, hišo pa porušijo. Oče bo na tem mestu zagotovo spet zgradil kako lepo hišo brez duše, pomisli Ajda.

Pri uri slovenščine je njun esej izbran, da ga prebereta pred razredom. V nalogi predstavita brezdomstvo in brezdomce, ljudi na robu, kajti »pomembno je, da vidimo.«

V epilogu se srečamo z obema dve leti kasneje. Nista šla na isto gimnazijo, kljub Ajdini obljubi. Ajdina starša sta ločena, oče si je ustvaril novo družino in Ajda ima bratca, ki ga obožuje. Še vedno je v prvem letniku, saj se je spopadla s svojo motnjo in sedaj končno jé, Voranc pa ima že dekle, za katero mama trdi, da je izjemno podobna Ajdi. Voranc ima še vedno knjigo Pika Nogavička s posvetilom Astrid Lindgren, Ajda pa je obdržala pločevinasto škatlico, v kateri je kamen v obliki srca. Oboje jima je podarila Sončnica.

Sončnica je Möderndorferjevo četrto delo za mladino. Izjemna je tudi spremna beseda. »Po dolgih delovnih dneh, ki so minili, odkar sem prebrala ta roman, me še vedno spremljajo podobe in glasovi njegovih glavnih in stranskih likov,« pove dr. Lea Šugman Bohinc, sistemska psihoterapevtka. In res – Sončnica je knjiga, ki jo boste še dolgo nosili v sebi in najbrž nikoli pozabili. Toplo priporočam.

Sabina Šolar

Od šuštarja do cesarja

V Knjižnici dr. Toneta Pretnarja Tržič si lahko izposodite knjigo Od šuštarja do cesarja. Domoznansko gradivo prinaša spominske utrinke Slavka Bohinca.

Knjiga lahko tudi kupite. Prodajata jo KD Kruh Križe in Župnišče Križe.

 

 

 

Dostopnost